Gå tur når du skal trene

Er du på jakt etter skånsom, men effektiv trening? Prøv å gå!Folkehelseinstituttet anbefaler at vi tar 10 000 skritt om dagen! Hvis du haren stillesittende jobb og synes at løping eller svømming er kjedelig, så kan kanskjeturer være noe for deg? Hos Footway har vi samlet over 1200 par sko, perfektefor raske mosjonsrunder eller hverdagsturer.

Gå mer!

Å gå en turer perfekt som mosjon. Vi beveger oss for lite – kroppene våre har ikkeforandret seg mye siden vi levde i huler, men levemåten vår og verden har gåttgjennom en voldsom endring. Og ikke alltid til det bedre.

Idrettshøyskolendriver forskning på området og mener at dagens teknologi har muliggjort en øktgrad av stillesitting. Vi sitter på jobb, på bussen, i bilen og hjemme påsofaen. Mye av den daglige treningen har gått tapt underveis siden teknologienvår har blitt mer effektiv og fremfor alt mindre. I dag har vi med osstelefonene overalt og kan lett slå ihjel flere timer på sofaen medsmarttelefonen som eneste selskapet. GIH og andre institusjoner har faktiskgått så langt som å kalle stillesitting for en "helsefare".

 

Gå tur – botemiddel mot stillesitting

Vi trengerikke å trene til svetten drypper, eller til lungene skriker etter mer luft. Faktaer at et ganske kontrollert kosthold og daglig mosjon på ca. 30 minutter hverdag holder langt for at vi skal føle oss bedre. Og der kommer turer inn ibildet.

Hvis du foreksempel ønsker å forbrenne kalorier som tilsvarer 40 minutter med løping, børdu gå ca. en mil. Da tar man omtrent 16 000 skritt og forbrenner mellom 300 og500 kalorier. Det bør bli sett på som ganske god trening, og selvfølgeligtrenger ikke alle å gå ut på milelange turer. Hvis du derimot rynker på nesen overat turer er som en form for trening, bør du prøve å gå fort i over en time. Dublir mer sliten enn du tror. Hvis du prøver det, så gjør det i riktige tursko.

Vil du ha enstørre utfordring kan du kanskje prøve power walk? Treningsmetoden innebærer enaktivering av hele kroppen når man går, og dermed brenner man mer kalorier. Detanbefales at du går ut på power walk mellom fire og fem ganger i uken, og daskal man gå i et skikkelig høyt tempo i 45 til 60 minutter.

Men som sagt,det trenger man ikke. Å gå 30 minutter om dagen er bra nok hvis du ikke er uteetter et spesielt resultat, men helst ønsker å bevege på deg. Det flotte med ågå tur er at det er enkelt å inkludere det i hverdagen, uten verken omfattendeplanlegging eller utstyr. Du trenger bare komfortable klær og gode sko.

 

Gå i riktige sko!

Med et par sko som er tilpassetturgåing og power walk, blir turene mye morsommere. Alt dette snakket om at "treningfungerer i alle klær" stemmer ikke helt, siden det også er mye morsommereå trene og mosjonere i riktig utstyr. En tur på mellom 8000 og 16 000 skrittkrever sine sko.

Et par gode sko er også perfekt forlange turistturer, eller for daglige turer fra bussen til jobben. Et par godesko underletter selvfølgelig også den lange shoppingturen.

Vandresko

|

Side 1 av 12

×
×
Favoritten er lagt til
Og der havnet en favoritt til i samlingen :)

Velg størrelse for å vise sko som passer deg!

Mine favoritter
  • Her vil alle dine favoritt sko bli lagret!
For å holde styr på hvilke sko du har i handlekurven, hvilken størrelse du valgte å filtrere mm. bruker vi så kalte cookies. Gjennom å fortsette surfe på Footway.no godkjenner du at vi gjør det.×