Daniel Mühlbach



"Ikke den beste som vinner"

Med føttene godt plantet i e-handel, visjoner om enkelhet og en stor kjærlighet til kundene, startet Daniel Mühlbach Footway for fem år siden. Jeg treffer en adm.dir. med uortodokse idéer og en stahet som er vanskelig å slå. Følg med på en prat blant skoeskene.

Vi slår oss ned i ett av Footways rom i Kista. Han i lenestol, jeg i en sofa. Foran oss står en TV og flere DVD-filmer. Ett av de tre verdiene, ”gøy”, sirkulerer i hodet. Det andre, ”kunde”, havner ganske fort i fokus. Jeg blir derfor overrasket når Daniel forteller om redselen som han har for dem.

Enkelhet er styrken

– Jeg fascineres av kunder. Med redd mener jeg at jeg alltid vil at det skal bli så bra som mulig. Og det har e-handelen evne til! Med noen enkle trekk kan man gjøre det så mye bedre for mange.

Den vender flere ganger tilbake gjennom praten vår. Enkelheten. Når denne nevnes, lyser øynene opp og han lener seg ivrig frem.


– Jeg trenger enkelhet. Jeg har dysleksi og det man kaller ”få hukommelsessteder”, noe som har ført til at jeg alltid prøver å omgi meg selv men enkelhet – og dette har vokst til å bli en styrke, å gjøre ting så enkelt som mulig. Mange personer som har mange hukommelsessteder mener at det er en selvklarhet å huske på alt, men alle er forskjellige.

Å gjøre det enkelt høres jo selvsagt ut. Gjør ikkealle det?

– Det er veldig lett å gjøre det vanskelig for deg. Man får koke det ned til å gjøre en god jobb og te seg bra mot kunden. Deretter må man være konsekvent for å komme seg noen steder – og ikke endre strategi hele tiden. Ofte handler det å mislykkes om at man ikke går helt inn i noe.

Inspirere hverandre

Enkelheten har vært en av utfordringene de første fem årene. Er Footway i dag det du trodde at det skulle være for fem år siden?

– Ja, det kan man si. Vi er litt større enn hva jeg så for meg at vi skulle bli. Det viktige fra begynnelsen var jo å ta seg gjennom de forskjellige fasene. Først å selge et par sko, så bli lønnsomme, og deretter unngå å bli kjøpt opp.

Og hva er målet nå?

– Visjonen er at Footway skal være det beste stedet for sko. Ikke bare å handle sko, men å prate om sko, å inspirere hverandre.

Tiden er nøye balansert. Det skjer mye innen e-handel og Daniel er overbevisst om at kundenes markedspåvirkning øker mer og mer.


– Makten har havnet hos forbrukeren. Hva en forbrukere sier til en annen verdsettes høyest, og nå har systemet muliggjort kommunikasjon mellom forbrukere på en ny måte.

Å aldri gi opp

Jeg blir nysgjerrig. Å prate om langsiktige mål er enkelt for en person som har flere års erfaring med det. Jeg spør om han tenkte tilsvarende da han var yngre.

– Det er vanskelig å ha det perspektivet da. Horisonter ser forskjellige ut, og nå synes jeg at fem år er ganske lite. Jeg prøver å få alle med på dette. Mange mislykkes på grunn av et kort perspektiv. Jeg er gymtrener på fritiden og satser på selvsikkerhet og kontinuitet – å håndtere nedganger uten å gi opp. Det er ikke den beste som vinner, men den som aldri gir opp.

Å lade opp batteriene og satse igjen i kjølevannet av Lensway, vitner om en stahet som er hard som granitt.

– Jeg tenker aldri at ”det ikke kommer til å gå”. Det kommer bare til å ta en annen form. Jeg liker å ha et veldig stort mål å se frem mot, men veien dit skal ikke være kartlagt. Man må navigere hele tiden.

Han lener seg tilbake i den store lenestolen, leggeret bein over det andre.

– Man må reflektere over hva man holder på med. Det er klart at alle dager på jobben ikke kan være morsomme, men i vårt tilfellet er dette bare starten på en temmelig stor reise. Man får jo ofte høre ”shit, så kult med Footway” – og jeg føler jo litt at ja, det kommer til å bli kult. Det er nå vi setter i gang.

Publisert i oktober 2015
Tekst: Alexander Åberg

Foto: Kristofer Samuelson

×
×
Favoritten er lagt til
Og der havnet en favoritt til i samlingen :)
Mine valg:
Mine favoritter
  • Her vil alle dine favoritt sko bli lagret!
For å holde styr på hvilke sko du har i handlekurven, hvilken størrelse du valgte å filtrere mm. bruker vi så kalte cookies. Gjennom å fortsette surfe på Footway.no godkjenner du at vi gjør det.×