Løpesko

1 831 treff

Løpetrening i riktige sko

Løping er verdens nest største form for trening, hvor den største er å gå tur. Løping kan utføres så og si hvor som helst og det går fort å lære seg. Løping bygger ikke bare opp et sterkt hjerte og god kondisjon, men styrker hele kroppen – fra føttene og opp til nakken. Gode og riktige joggesko er det viktigste å tenke på når det gjelder løping, og dette har vi massevis av her hos Footway!

Kom i gang med løpingen

Det er mange grunner til å begynne å løpe. En viktig årsak er selvfølgelig kondisjonen, som blir betydelig forbedret med regelmessig løpetrening. På mange måter stryrker løping som styrketrening en muskel vi aldri ser, nemlig hjertemuskelen. Hjertet arbeider kontinuerlig gjennom hele livet, og med hjelp av løpetrening gjør vi hjertet sterkere og friskere.

Løping er også trening for holdningen din, beina dine og overkroppen din. Husk holdningen under løperunden for at rygg og mage skal kunne arbeide på riktig måte. En rett, god holdning er å foretrekke fremfor en ustabil, hukende løpestil.

Løping er et godt valg hvis du ønsker å gå ned i vekt. Du forbrenner nemlig ikke bare kalorier under løpeturen. Hvis du fortsetter å løpe over en lengre tid, kommer du til å få flere muskler og mindre fett på kroppen, og takket være at muskler forbrenner mer kalorier enn fett, så forbrenner du fett selv når du hviler!

Er du lei av å bli syk? Kom i gang med løpingen. Det styrker immunforsvaret og bidrar til et mer effektivt enzymsystem.

Hva skal man tenke på når det gjelder løpetrening?

Selv om løping er en av de enkleste treningsformene å begynne med, bør man være forsiktig i begynnelsen. Alt for mange går for hardt ut, løper for langt og tar for få lange skritt.

En god huskeregel når du begynner med løpetreningen er å løpe i ”dialogtempo”. Det vil si at du løper i et tempo hvor du hele tiden kan snakke – en morsom måte å teste dette på er å løpe sammen med en venn og holde en samtale gjennom hele runden.

Et annet tips er å ta flere skritt. Da lander foten mer under kroppen og knærne dine belastes ikke like mye. Prøv å ta rundt ca. 180 skritt per minutt, da lander føttene automatisk under og ikke foran kroppen.

Joggesko hos Footway

Med riktige joggesko forebygger du belastningsskader, og husk på at føttene dine tar imot fem ganger din egen vekt ved hvert nedslag. Under en normal løperunde på 30 minutter tar du litt over 7000 skritt – det blir mye belastning på bein, knær og føtter.

Hos Footway har vi samlet massevis av joggesko fra Asics, Saucony, Nike, Adidas, og mange andre. Hos Asics vil du finne deres populære Gel Kayano 21 og Gel DS Trainer – sko som har båret en lang rekke løpere gjennom herlige runder og mot nye rekorder. En utrolig populær sko fra Nike er wmns free 5.0.

Hvis du liker trailrunning, har vi også joggesko for skogen. Blant annet har svenske Salming, i samarbeide med triatleten Jonas Colting, utviklet en modell som passer perfekt for trailrunning: Trail T1.

Uansett hva du vil oppnå med løpetreningen din, eller hvilket underlag du ønsker å løpe på, så har vi noe for deg. Blant 1400 par sko er det lett å finne et par nye f

Side 1 av 31

1831 treff
Når du surfer her tillater du cookies.OK