Kulturfenomen og turvenn

Med fokus på slitesterk skinn og vanntette boots har Timberland slått gjennom både innen motebransjen og blant fritidsentusiaster. Merkets legendariske Yellow boot-sko har vi sett på hip hop-artister så vel som i skog og mark. Fra Boston har Timberland mer eller mindre erobret hele verden.

Abington who?

Alt begynte som sagt i Boston, for 98 år siden. I 1918 bestemte Nathan Swartz seg for å begynne å lage sko. Firmaet hette da Abington Shoe Company, og det skulle drøye frem til 1973 før det enorme gjennomslaget kom – i form av en sko.

Dette var imidlertid ikke en hvilken som helst sko. Den ble da kalt ”Timberland”, men ble senere kjent som The Yellow Boot. Under sitt første navn ble bootsene så populære at man valgte å døpe om firmaet, og i dag forbinder alle Timberland med de ikoniske, gule lærbootsene.

Det som gjorde skoene fremgangsrike var vanntåligheten. Det var få sko som kunne skryte på seg å være helt vanntette, men Timberland lyktes ved å kombinere nubuck-lær og en skikkelig gummisåle sammen med enestående håndverk. Resultatet ble en klassiker.

At skoen skulle bli så framgangsrik i hverdagslivet, var det få som hadde regnet med. Den var ikke utviklet for mote, men for den hardt arbeidende mannen eller kvinnen. Bootsene hadde sitt utseende og design av en spesiell grunn: Å motstå vann og takle alle forhold, og ikke for å vises frem i musikkvideoer blant baggy jeans og hiphop-låter – men det var det som skjedde.

Gjennomslag takket være hiphopen

I USA ble bootsene et popkulturelt fenomen takket være rapartister som Nas, Wu-Tang Clan og The Notorious B.I.G. Skoene ble sett på konserter, men først og fremst i datidens YouTube-kanal – Musikkvideoen. Under 1990-tallet var musikkvideoen en trend- og maktskapende faktor, og takket være artistenes valg av boots, nådde Timberland ut til et helt nytt publikum – storbyungdommen.

Suksessen gjennom popkulturens brokete landskap fortsatte videre gjennom Seinfeld. I den populære komedieserien valgte en av karakterene, George Costanza, å kjøpe et par Timberland for å se høyere ut. Skoen forekom også i andre suksess-serier som Fresh Prince of Bel-air.

Da 1990 nærmet seg horisonten, minsket populariteten. Stjernene nå innenfor hiphopen, som Jay Z og Kanye West, førte med seg en ny mote med velsittende klær og Nike-sko. Det var ikke like stor plass for Boston-bootsene lenger. I dag brukes ikke skoen like frekvent blant hiphopartistene, men det hender at de forekommer på føttene til Rihanna, Drake og ASAP Rocky.

Slutten på noe, starten på noe annet

Imidlertid er det ikke representantene som avgjør om et merke lever eller dør. I dag er Timberland fortsatt et av verdens største skomerker, og ofte et førstevalg når man vil kombinere en uttrykksfull stil med allsidig funksjon. Timberland-bootsene passer i all slags vær og på mange forskjellige steder. De gjør seg like godt på steinete, lyngdekte skogsstier som blant asfalt i en fartsfylt storby.

Timberland på nett hos Footway

Timberland er blant våre absolutte favoritter hos Footway, og selv om den klassiske Yellow Boot-skoen er vanskelig å slå, kryr det av andre modeller. Her finnes chelsea-boots, høye støvler, hikingboots, sandaler og mye annet. Faktum er at vi har samlet over 400 par. Ta deg en titt, og kanskje finner du noe spennende?

Timberland sko online

|

Side 1 av 9

×
×
Favoritten er lagt til
Og der havnet en favoritt til i samlingen :)

Velg størrelse for å vise sko som passer deg!

MerkeTimberland
Mine favoritter
  • Her vil alle dine favoritt sko bli lagret!
For å holde styr på hvilke sko du har i handlekurven, hvilken størrelse du valgte å filtrere mm. bruker vi så kalte cookies. Gjennom å fortsette surfe på Footway.no godkjenner du at vi gjør det.×